Thursday 10 April 2014

Kahwin Awal.. Ape Pendapat Mereka?



Assalammualaikum.. blogger readers semua..
     Hari tu aku tanya kawan aku ni.. Saje tanya pasal pendapat dia.. Tajuk dia.. (Jangan rasa menyampah plak ye..)
KAHWIN AWAL
Terkejut kawan aku ni.. Kenapa aku tanya soalan cepu perak camtu.. kuikui..saje2.. Aku nak tengok pemikiran yang macam mana anak muda zaman sekarang ni.. (macamlah aku ni tua sangat.. cehh  )

Kawan aku cakap; TIDAK! Dia kata mana sempat nak enjoy life lagi. Nanti dah kahwin terikat dengan kuasa infiniti a.k.a suami. Nanti dah ade anak, nak usung ke sana ke mari. Leceh katanya.

Aku? Diam ajelah. Nak kata ape? Dengar dulu bagi habihhh..

Tetiba datang kakak2 senior aku. Alang2 dah chit chat dpn kedai ice blended nih, aku tanya soalan yang sama tadi kat akak2 senior ni..

Jawapannya: Tidak! Kestabilan ekonomi sangat penting sekarang ni. nak belajar lagi..Takde masa nak fikir pasal kahwin.. Enjoy dulu hidup bujang!

Aku? Diam lagi..

Aku tanya pulak mak aku.. Ok pendapat orang tua2 sangat penting ya, Orang tua kan dah makan garam lebih dari kita dulu. Jadi banyaklah yang mereka tahu..

Jawapan mak aku pulak: Tidak! Yela, baru habis belajar, tak sempat berjasa dgn mak bapak, dah sibuk nak kahwin. Padahal tanggungjawab pada mak bapak tu lagi utama.. (Mak aku tuju untuk LELAKI)

Jawapan mak aku lagi: Kalau nak kahwin pun, ilmu rumah tangga serba seerbi dah tahu ke? Ilmu agama, ilmu dunia? Sekarang ni lelaki tak tengok pandai masak je, tengok jugak ade degree ke diploma ke, ade duit ke tak, rupa cantik ke tak, paling2 penting mesti ade duit! Kat mana2 duit dah jadi sumber penting tau.. Lelaki nak perempuan bekerjaya, supaya boleh support suami nanti. Itu jawapan umum la..Kalau nak kahwin.kahwin..Kalau nak belajar, belajar.. (Mak aku tuju untuk PEREMPUAN)

Aku? Diam lagi..

Tanya pulak kat abang2 aku.. Kali ni pendapat lain pulak aku dapat..
Abg Handsome Reflexo: Wajib Kahwin! Kenapa? Sebab zaman sekarang ni fitnah dah tersebar kat mana2 dah. Nak tunggu duit cukup baru nak kahwin? Haha, duit mana pernah cukup, dik.. Kalau nak kaya, kahwinlah.. sebab kahwin ni meramaikan umat, memperbanyakkan harta.. jiwa pun in shaa Allah tenang jua..Kalau pasangan tu pilih dengan betul la..(Sambil tersenyum..:))

Abg Hulk: Wajib Kahwin! Sebab Baru tamat sekolah menengah macam2 kes kita dah dengar. Baru masuk universiti.. aishh dahsyat, dik..toksah cakapla.. Macam mana jiwa nak tenang? Iman senang benar la goyah.. Perempuan pun purata umur kahwin pun sekitar 20-25.. Ikutkan 25 tahun tu pun dah lewat sangat dah tu.. Perempuan paling mudah la kena fitnah.. Tapi pilih pasangan pun betul2 la jugak.. Takk tenang jugak kalau pilih pasangan macam 'tong sampah'..busuk je dapat.. (dalam tuhh maksudnya..)

Aku? Kali ni aku boleh lah simpulkan sikit2..Aku setuju pasal nikah awal ni.. Banyak faedahnya, itupun kalau dapat orang yang baik2.. Kalau dapat yang nampak je baik, tapi huhhhh.. kurang adab dan akhlak? Acaner nak membimbing keluarga kalau macam itu?

Apepun pendapatnya.. Kahwin ni bukan benda main2..melibatkan banyak pihak.. banyak perkara dalam hidup.. Nanti semua benda perlu dikongsi bersama2.. Takleh dah nak bersikap kedekut hibiaq tuh.. Kestabilan ekonomi, agama, rupa, keturunan, kesihatan, dan lain2  lagi menjadi faktor utama dalam pemilihan pasangan..

Apepun..Kalau dah dapat pasangan.. Pastikan tanggungjawab dan komitmen tu sentiasa ada.. Bertolak ansur,kasih sayang dan jujur perlu sentiasa ada..Banyak lagi nilai2 yang perlu ada untuk menjadikan keluarga harmoni.. tapi dapat dinyatakan yang utama sahaja..

Aceceh..aku ni bercerita macam dah berpengalaman je..Sengal betul..Tapi ni sedikit sebanyak perkongsian pemerhatian aku terhadap isu ni.. Terpulang pada anda semua yang membacanya untuk menilainya.. Aku cuma menulis pandangan aku...

Ok, macam highlight aku dah mewarna warnikan entry kali nih.. kuikui.. harap tak pening la.. hikhikhik.. 


      Oh ye.. banyak yang mengelak dari hal semcam ni sebab takutkan KOMITMEN..! Apepun.. AMANAH ITU SANGAT BESAR UNTUK DI PEGANG! PASTIKAN ANDA CUKUP KUAT UNTUK MEMEGANGNYA! JANGAN SAMPAI TERLEPAS!!
Selamat membaca! :D 

No comments:

Post a Comment

Its About Me!

My photo
Lumut, Perak, Malaysia
Seluas dan sedalam lautan dunia pun masih tidak mencukupi untuk mengukur ANUGERAH ALLAH yang TIADA TERNILAINYA..

Translate

Cute Gingerbread Man