Monday 15 September 2014

Aku Seorang IBU! : Bersediakah aku?

Assalammualaikum!  Readers and bloggers sihat? Harap hendaknya sihatlah ye... Alhamdulillah..kalau masih boleh baca entry ni maksudnya masih bernyawa la tu..

SYUKUR... ;)

Ok, hari ni kita story pasal aku. Aku ialah seorang IBU! Huhu percaya tak? Tak percaya, kn? Aku ni BUJANG tapi dah jadi IBU!
Ooopsss..wait..wait.. aku bukan yang jenis MENGANDUNG SEBELUM BERNIKAH tu ya? No.. no.. Naudzubillahi min dzalik!
Yang dimaksudkan adelah aku ialah seorang IBU SAUDARA! Ya! Seorang ibu jugak tu, kan? (entah ye..ye..  je mcm org lain xde anak buah ye dak? :P )

ihsan pakcik google~
Well, aku ade anak saudara sejak aku dilahirkan ke dunia lagi. Aku ada anak saudara yang lebih tua dari aku malah yang jauh lebih muda dari aku. (kalau yang muda tu tak heran lagi, tapi yang tua tuu.. something UNIQUE, right? ;) )
That' my family! ;)
Tapi, aku bukan nak tekankan tentang pasal anak saudara ni. Tadi tu saje intro citer je.,,
Tapi yang aku nak tekankan kat sini ialah pasal TANGGUNGJAWAB..
Hurmm..ibu saudara ni satu level dengan mak kandung and mak tiri jugak. Wajib dihormati dengan selayaknya.
Bagi aku, di usia remaja ni ikutkan hati dan nafsu yang bergelojak ni. Aku malas nak fikirkan pasal TANGGUNGJAWAB SEBAGAI SEORANG IBU ni tapi pasal aku membesar dengan 2 orang anak buah aku dan aku serba sedikit dipertanggungjawabkan ke atas mereka. So, aku terpanggil rasanya nak remind diri aku pasal TANGGUNGJAWAB ni semua.
Bila tengok cabaran-cabaran hidup zaman millenia ni. Aku jadi risau tengok keadaan sekeliling sekarang ni. Semakin kurang jaminan keselamatan. Huhuhuhuhu..
Sekarang ni budak-budak kecik pun dah tahu macam2 kadang tu lebih dari orang tua2 tahunya..budak2 terlebih membesar yang bukan pada sepatutnya pada umurnya. Huhuhuhu.. Benda yang tak patut tahu dia dapat tahu..benda yang patut tahu tak ambil tahu pulak... (peningggggg....)
Aku tak boleh bayangkan kalau zaman 'bakal' anak-anak aku pulak nanti dan macam mana aku nak atasinya supaya mereka tak terjerumus dalam hal yang tak sepatutnya. Bimbang, kita bukan boleh control siapa yang bakal dia berjumpa bila di sekolah. Well, kita takde 24/7 depan mata dia. Tawakal Ilallah jelah.. 

Cuma, apa yang boleh kita buat. Kita ajar dia macam mana nak dapatkan kawan-kawan yang betul macam 'manual guide' untuk dia la.Tapi, bila fikir balik. Susah jugak nak berumahtangga ni. Cabaran dengan suami lagi. Anak-anak lagi.
Haaaa...gelak2..
Nampak macam remeh ,kan? Seriusss! Ni bukan benda main2.. Nak bina ummah kena mula dari awal..Sebelum kahwin lagi dah kena fikir semua tu.. takkan nak membesarkan anak-anak nanti secara meng'khinzir' buta sahaja? Bahaya tu! Susah payah dilahirkan dengan penuh pengorbanan dan membesarkannya dengan kasih sayang takkan hasilnya membawa kita ke NERAKA?
Huhuhuuhu.. naudzubillahi min dzalik!
Tak mahu, kan?
   Saya pun taknak jadi macam tu.. :'(
Jadi, practice makes perfects!
Bermula jadi IBU SAUDARA inilah yang bakal meningkatkan segala skil keibubapaan yang bakal diterapkan ke atas 'bakal' anak-anak nanti.
Bukan dijadikan bahan eksperimen. Takkk.. Tapi dijadikan sebagai latihan kemahiran untuk menguasai skil-skil yang selalu dipandang enteng oleh ibu bapa.
Kadang tu susah nak pujuk anak remaja yang hormonnya turun naik.. Kadang marah. Kadang sedih. Kadang gila2.. Huhuhuu.. kena caranya.. dia bakal mendengar cakap kita.. salah cara? MEMBERONTAK!
 Kalau kanak-kanak pulak, daya memujuk kena tinggi kalau tidak, dia akan membesar dengan sikap-sikap yang tidak terbendung tu sehingga dewasa dan akhirnya MEMBERONTAK!

Tapi kalau pujuk pun, janganlah dipujuk dengan kereta FERRARI sebijik depan rumah! (macam gambo bawah ni... ) .
.
.
.
V
 
habislah kalau anak-anak mintak kete macam ni betul2~
Haaaa.. tu memang salah!

Tu bukan MEMUJUK tapi TERLEBIH MANJAKAN ANAK!

Jaga... jangan sampai tertipu! Memujuk jangan sampai kepala kena pijak balik oleh anak-anak sendiri..kanggg tak pasal2.. ade se geng drama "Anakku Sazali"..pulak..

Daya pujukan, daya simpati, daya ketegasan, integriti, rasionalisme, dll kena diterapkan mulai sekarang! 

Ya... sekarang.. bukannya lepas dah dapat anak baru terkial-kial nak buat..

Sekarang ni.. huuuu..

Lagipun semua skil-skil tu memang amik masa yang bukan sehari dua. Ibarat macam nak exam la, takkan kita belajar semua subjek sehari sebelum exam ye tak? Itu gila namanya!

Anggap sahaja bakal anak-anak nanti tu macam exam final/SPM/PMR/PT3/UPSR korang? Haaa.. takkan preparation sebelum 'exam' pakat 'celam celup' je kan?

Anak-anak ni AMANAH ALLAH..

Amanah ni tanggungjawab yang berat dan tak boleh dipandang enteng. 

Kita ni budak2 muda sekarang terujaaaaa je cakap pasal NIKAH KAHWIN ni  sebab dapat SUAMI/ISTERI..
 
ihsan google~

Tapi.. takkan sedangkal itu je pandangan korang terhadap hidup nikah kahwin ni? Suami isteri je? Anak? Takkan la taknak ade 'pengerat kasih sayang' ye tak?

ihsan google~
Anak-anak ni pulak bukan macam anak patung yang biasa kita main waktu kecik2 dulu. Anak2 ni MANUSIA macam kita jugak. Bakal membesar dan akan menjadi dewasa. Layanilah seperti manusia. Bahkan jangan diisi keperluan LAHIRIAHNYA sahaja seperti makan, minum, pakaian, tempat tinggal dll akan tetapi isikanlah jua mereka dengan pengisian BATINIAH iaitu jiwa-jiwa mereka akan ISLAM.. Agar hidup mereka lebih terpandu ke arahNya!

In shaa Allah...
:)
Jadi, bagi aku, ada anak buah ni memang cukup mencabar. Aku belajar banyak benda tentang apa yang bakal aku lalui di masa depan. Walaupun aku tahu di masa depan nyata jauhhhhhhh berbeza dengan apa yang aku ade. Tetapi sedikit persedian menghadapi waktu itu memang sangat berguna.
Kita semua tahu masa yang lalu takkan berulang kembali. So? Manfaatkannyalah dengan sebaik-baiknya..
Kita yang mencorak hidup kita.. :)
Notakaki: Bukan senang nak jadi senang.. ;)
That's all!  ;)
Nantikan entry terbaru ye ^^
**Segala yang baik datang dari Allah dan segala yang buruk datang dari aku sendiri 
Tasbih kifarah: Astaghfirullah hal azim 3x 
Wabillahi taufiq walhidayah wassammualaikum warrahmatullahi wabarakatuh!


No comments:

Post a Comment

Its About Me!

My photo
Lumut, Perak, Malaysia
Seluas dan sedalam lautan dunia pun masih tidak mencukupi untuk mengukur ANUGERAH ALLAH yang TIADA TERNILAINYA..

Translate

Cute Gingerbread Man